kurser

boktips

arbetsblad

Beställa en ikon?



"Ikonakuten"


LITEN REPETITION FÖR ELEVER

tålamod, övning, ödmjukhet!!

Teknik

Ikonen målas på en pannå av trä eller spånplatta. Den grundas enligt följande recept:

  • Lös ett halvt paket gelatinpulver i en halv liter kallt vatten.

  • Värm det i ett vattenbad. Låt det inte koka.

  • Pensla ett lager på pannåerna.

  • Låt ett halvt kilo krita sjunka ner i resten av blandningen

Efter 12 timmar är det dags att värma kritblandningen igen och pensla på pannåerna. Lägg inte för tjockt. Låt torka i bortåt 12 timmar mellan varje lager. Skynda inte på torkningen. Pannåerna bör få minst fem strykningar. Slipa med fint sandpapper . Den slutliga ytan får du fram genom att polera pannån med vatten på handflatan. Polera tills pannån och handen känns torra. Använder du en träplatta måste denna vara ordentligt torkad. Använd helst lövträd eftersom du då slipper problemet med kåda. Plattan måste också vara utan kvistar och sprickor. Du måste också lägga på ett tyg som du doppat i limmet. Glest men tunt linnetyg är bäst. Sträck ej tyget utan släta bara ut det en aning ,det sträcker sig själv när det torkar. Skär rent kanterna med kniv när tyget torkat och fått stadga av grunderingen.Pannåerna mår bra av att vila någon tid, men 12 timmar efter det sista kritlagret kan man börja måla.

Motivet
För att få över bilden på pannån kan man använda grafitpapper. Vanligt kopieringspapper duger inte eftersom det kan färga igenom
när du börjar måla. Du kan också göra ett eget grafitpapper genom att gnugga baksidan av motivpapperet med en mjuk blyertspenna,
rödkrita eller terrapigment .Eftersom man målar varje föremål i dess grundfärg, en täckande mörk färg,
är det onödigt att från början göra några detaljer. Allt sådant lägger man till vid en andra kopiering.
Vill du teckna motivet direkt på pannån bör du tänka på de regler som gäller vid komponeringen av motivet.
Ikonerna är inte helt igenom en individuell komposition utan motivet är väl genomarbetat och traditionsbundet.
Du målar inte en tavla, utan du har handen på penseln och för ett motiv vidare enligt denna tradition.
Jag tänker i detta sammanhang först och främst på det omvändaperspektivet, värdeperspektivet, händernas ställning.
färgsättning och allmänna regler för proportioner.

Måleriet

Tekniken vi använder heter äggtempera. Bindemedlet utgörs av en del äggula uppblandad med en del vatten.
I denna blandning tillsätter man ett par droppar ättika eller sprit. Detta är emulsionen.
Denna blandas därefter med två delar vatten och en liten mängd torrt färgpigment. Färgen ska vara tunn, nästan rinnande
och inte vara täckande. Man måste måla varje objekt flera gånger. Så småningom får man en täckande yta.
Färgen blir på detta sätt mycket hållbar. Målar du för tjockt eller tar för mycket emulsion spricker färgskiktet.
Då måste det misslyckade partiet skrapas bort. Sedan får man börja om. Målningen börjar alltid med bakgrunden. Sedan övergår man till ramen. Därnäst målar man eventuella föremål i bakgrunden
som berg, träd och hus. Nästa steg är att färglägga kläderna. Gestalt och ansikte målas allra sist.
Börja med att täcka varje föremål med en mörk färg. Konturera i en färg mörkare än grunden och markera sedan med stegvis
ljusare dagrar. Försök undvika vitt utom i allra sista lagret.

Material

  • Köp krita i färghandeln och gelatin i vanlig mataffär.

  • Linne. Riv sönder ett gammalt linnelakan eller en duk. Slitet, men helt tyg är bra.

  • Grafitpapper, pennor och rödkrita hittar du i konstnärshandeln

  • Träpannåer bör du skaffa genom en snickare eftersom det är viktigt att virket är av hög kvalitet.